آموزش زبان ترکی آذربایجانی و انگلیسی

آموزشگاه زبان نجف آباد (اصفهان)

آموزش زبان ترکی آذربایجانی و انگلیسی

آموزشگاه زبان نجف آباد (اصفهان)

درس ۳۱زبان ترکی

جمله سازی درزبان ترکی:

بخش دوم: کاربرد فعل کمکی( بیلمک:bılmək )با ترکیب در دیگر فعل ها :

****************************** 

مشاهده درس در ادامه مطلب..........................

جمله سازی درزبان ترکی:

بخش دوم: کاربرد فعل کمکی( بیلمک:bılmək )با ترکیب در دیگر فعل ها :

******************************

بیلمک : کؤمکچی فئعل شئکلینده ایشله ییر: بیلمک درشکل فعل کمکی کارمیکند.

* برای ترکیب افعال با این فعل که معنی( توانستن ) را به فعل اضافه میکند باید به

آخر مصدرفعل حرف (ه َ یا ا) را اضافه کنیم و سپس آنرا به فعل بیلمک اضاف کنیم:

گئدمک:رفتن ( گئد + ه + بیلمک : توانستن رفتن: قادر به رفتن بودن)

مثال: گئده بیلیرسیز: می توانیدبروید//گئده بیلمه دیلر: نتوانستند بروند

** بورادان گئده بیلیرسن: از اینجا می توانی بروی!

** بورادان گئده بیلمیرسن: از اینجا نمی توانی بروی!

*نکته: شکل مصدر در حالات منفی یا سوالی شدن فعل فرق نمیکند و فقط شکل فعل

ترکیبی بیلمک در این حالات و همچنین در حالت صرف به زمانهای مختلف فرق میکند.

مثالهای دیگر:       

- یاتا بیلمک: توانستن خوابیدن.....: یاتا بیلمیره م: نمی توانم بخوابم.

* من سویوقدان یاتا بیلمه دیم: من از سرما نتوانستم بخوابم.

-----------------------------------------------------------------------------------

- گؤره بیلمک: توانستن انجام دادن کاری.....: گؤره بیلمه ره م: نمی توانم انجام بدهم.

* من بو ایشی گؤره بیلمه رم: من این کار را نمی توانم انجام بدهم.

-----------------------------------------------------------------------------------

- گله بیلمک: توانستن آمدن....: گله بیلیره م: می توانم بیایم.

* من تهرانده ن گله بیلمیره م: من ازتهران نمی توانم بیایم.

-----------------------------------------------------------------------------------

- ئله یه بیلمک: توانستن کردن(به انجام رساندن): ئله یه بیلمز:نمی تواندبکند.

* من کلاسده سس ئله یه بیلمیره م:من درکلاس نمیتوانم صداکنم.

-----------------------------------------------------------------------------------

- دانیشابیلمک : توانستن حرف زدن......: دانیشابیلیرسیز: می توانید حرف بزنید.

* سیز تورکجه دانیشابیلیرسیز؟ شما میتوانید ترکی صحبت کنید؟

*من تورکو بیلیره م،آمما پیس دانیشیرام: من ترکی بلدم ولی بد صحبت میکنم.

-----------------------------------------------------------------------------------

تهیه متن: مرصاد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد